«Ліга крилатих» в «Успіху»: відповідаємо на запитання, отримуємо зворотний зв’язок

Переваги й шляхи впровадження нетипової освітньої програми в закладах загальної середньої освіти обговорювали представники проєкту з педагогами Київщини.

Днями у Васильківському академічному ліцеї «Успіх» (м. Васильків Київської області) відбувся семінар-практикум «Інноваційна діяльність закладу загальної середньої освіти: практичні кроки до впровадження всеукраїнських науково-педагогічних проєктів». У заході взяли участь 69 директорів і заступників керівників закладів загальної середньої освіти Обухівського й Бучанського районів.

Спочатку учасників семінару запросили відвідати відкриті уроки в 5 й 6 класах, які навчаються за програмою «Ліга крилатих». Освітяни ознайомилися з особливостями викладання англійської мови (заняття провели вчителі ліцею Олена Ліпінська й Ліна Павлюк), всесвіту (суспільствознавства) (Олег Осіпенко), математики (Наталія Драч) й української мови (Наталія Романенко й Тамара Яковенко).

Перед учасниками круглого столу «Практичні кроки, які допоможуть реалізувати всеукраїнський науково-педагогічний проєкт», що відбувся у межах заходу, виступили доктор педагогічних наук, професор, віцепрезидент Національної академії педагогічних наук України Олег Топузов, старший науковий співробітник лабораторії інновацій та стратегій розвитку освіти Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, доцент Євгенія Бачинська, заступник директора Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник Тетяна Засєкіна, директор ліцею Віталій Красніков і вчителька географії цього ж освітнього закладу Наталія Іващенко.

Тетяна Засєкіна у своєму виступі порушила одну з болючих проблем, з якими стикаються педагоги в сучасній українській школі, працюючи за різноманітними програмами. Це завелика кількість предметів, програми яких здебільшого не інтегровані, не узгоджені одна з одною. Фахівчиня пояснила, як цю проблему розв’язує інноваційна інтегрована освітня програма «Ліга крилатих».

Як зазначила вона, учителям-предметникам не варто побоюватися інтеграції предметів. У навчальних програмах і посібниках «Ліги крилатих» навчальний зміст узгоджується і на рівні міжпредметних зв’язків, і на понятійному рівні. «У нас усе це компактно, цілісно закладено», — зазначила промовиця.

Автори «Ліги крилатих» використовують перевірений, успішний досвід вітчизняних і закордонних колег. Кожен учитель отримує потижневий навчальний календарний план, у якому детально розписано, що вивчатимуть на кожному уроці з решти предметів. Це тому, що теми з різних дисциплін узгоджено й синхронізовано, «усі програми, усі посібники — писали одні люди. У п’ятому, шостому, сьомому класах одні й самі теми повторюються, на вищому рівні закріплюються. За таким підходом вибудувалася сингапурська система освіти».

Пані Засєкіна також пояснила низку інших переваг освітньої програми «Ліга крилатих»: особливості проєктної діяльності, роботи вчителів і учнів із посібниками, наборами наочності, інтерактивними завданнями, додатковими матеріалами (презентаціями, відеоресурсами тощо).

Насамкінець промовиця повідомила представникам закладів загальної середньої освіти, що згадана освітня програма матиме логічне продовження в старшій профільній школі. Заплановано реалізувати «освітню програму за трьома кластерами: мовно-літературним (філологічним), суспільно-гуманітарним, і, що найважливіше, STEM».

Керівник ліцею Віталій Красніков ознайомив учасників зустрічі з історією й досягненнями закладу освіти. Розповів, за якими нетиповими освітніми програмами 84 вчителі й учительки навчають 1,2 тисячі учнів й учениць закладу. А Наталія Іващенко поділилася труднощами й проблемами, з якими вона і її колеги стикаються, упроваджуючи ту чи ту освітню програму.

«У середній школі в нас [навчаються за програмою «Ліга крилатих»] п’ятий, шостий, сьомий клас. Їхній результат ми, мабуть, побачимо через декілька років», — зазначила вона, принагідно зауваживши, що представники авторського колективу Людмила Попова й Тетяна Засєкіна, а також фахівці гарячої лінії проєкту «Ліга крилатих» завжди на зв’язку й «дають відповіді на всі питання».

Представники проєкту «Ліга крилатих» скористалися нагодою отримати зворотний зв’язок і від інших учасників зустрічі. Педагоги ліцею, зокрема, описали складнощі, на які натрапляють під час роботи. Отримані зауваження й побажання обов’язково візьмуть до уваги автори проєкту. Результатом цього стане вдосконалення навчальних посібників і методичних матеріалів для наступного навчального року.